bpost bank neemt Krefima over

bpost bank zet op haar 20ste verjaardag fors in op de uitbreiding van haar kredietactiviteiten

bpost bank bestaat 20 jaar. In die tijd is ze uitgegroeid tot een speler die meetelt op de Belgische markt met meer dan 11 miljard EUR deposito’s. Na de succesvolle ontwikkeling van een compleet aanbod voor dagelijks bankieren, sparen en beleggen, zet bpost bank nu in op de uitbouw van haar kredietactiviteit. Dit gebeurt enerzijds via de uitbouw van het kredietaanbod via de postkantoren, het belangrijkste distributiekanaal van bpost bank, en anderzijds via een aantal strategische initiatieven. De recente overname van een portefeuille hypothecaire kredieten van 120 miljoen EUR en de financieringsovereenkomst met Elantis kaderen in die strategie.

Vandaag zet bpost bank een belangrijke nieuwe stap, met de overname van Krefima. Door deze overname krijgt bpost bank toegang tot een uitgebreid netwerk van 1500 onafhankelijke kredietmakelaars.

bpost bank positioneert zich sterk op kredietmarkt voor particulieren

bpost bank bestaat 20 jaar en is inmiddels uitgegroeid tot een speler die meetelt op de Belgische markt met meer dan 1 miljoen klanten en 11 miljard EUR deposito’s. Om haar aanbod te vervolledigen, na de eerdere succesvolle uitbouw van een volledig gamma producten voor het dagelijkse geldbeheer en een breed aanbod spaar- en beleggingsproducten, gaat bpost bank haar kredietactiviteiten op de particuliere markt uitbreiden.

Daarvoor nam de bank verschillende strategische initiatieven. Zo introduceerde bpost bank eind 2014 een testproject voor het aanbieden van hypothecaire kredieten via de postkantoren. De ambitie bestaat erin om op termijn een compleet aanbod aan producten aan te bieden om de klanten te kunnen bijstaan gedurende hun volledige levenscyclus. Ook de recente overeenkomst met Elantis en de overname van een portefeuille kredieten van 120 miljoen EUR, kaderen binnen deze strategie.

Vandaag zet bpost bank een belangrijke nieuwe stap, met de overname van de Antwerpse kredietmaatschappij Krefima. “De overname van een bestaande kredietverstrekker met meer dan 50 jaar ervaring, zorgt voor een versnelling in de ontwikkeling van onze kredietactiviteiten”, zegt David Moucheron, CEO van bpost bank. “Onze doelstellingen zijn ambitieus: tegen 2019 beogen we een marktaandeel van 10% op de makelaarsmarkt”.

Krefima wordt dochteronderneming van bpost bank

Krefima werd in 1956 opgericht en telt 1500 aangesloten makelaars. Ze is de belangrijkste onafhankelijke kredietverstrekker via makelaars in België. Het overnameakkoord houdt in dat bpost bank alle medewerkers, de merknaam en de knowhow overneemt. “De overname van Krefima door bpost bank is zeer goed nieuws voor onze klanten, ons bedrijf en onze medewerkers”, aldus Staf Miroir, CEO van Krefima. “We worden onderdeel van een sterke bank, wat een mooie toekomst biedt voor de verdere ontwikkeling van onze activiteiten”. Krefima blijft een aparte entiteit met een eigen directie en wordt een 100% dochteronderneming van bpost bank. “bpost bank zet met de overname van Krefima een belangrijke stap in de verdere uitbouw van haar groeistrategie”, aldus David Moucheron, “en luidt hopelijk zo een nieuwe groeiperiode van 20 jaar in.”

De operatie moet nog de goedkeuring krijgen van de bevoegde controleautoriteiten. Het is de bedoeling van bpost bank om vanaf mei haar kredietactiviteiten via Krefima op te starten.

Frédéric Jonnart Directeur Marketing & Sales en woordvoerder at bpost bank
Wouter Baelde Corporate Communication Manager at bpost bank