bpost bank integreert als eerste bank de eBox in PCbanking en MOBILEbanking

Vrijdag 19 oktober 2018 — bpost bank zal als eerste bank haar akkoord de eBox integreren in haar platformen voor PCbanking en MOBILEbanking. De verschillende overheidsdiensten kunnen via die digitale brievenbus documenten sturen naar burgers en bedrijven. Dankzij de volledige integratie van de eBox in de bestaande platformen voor online bankieren, wordt alle informatie die voor de klant van belang is in dezelfde sterk beveiligde en vertrouwde omgeving verzameld.

Nieuwe platformen, klaar voor de toekomst

bpost bank heeft het afgelopen jaar zwaar geïnvesteerd in de modernisering van haar digitale platformen. Dat resulteerde in een nieuwe website, een nieuw systeem voor PCbanking en een nieuwe app voor MOBILEbanking. Regelmatig lanceert de bank ook nieuwe tools om bankieren nog eenvoudiger te maken voor haar klanten. Zo is er bijvoorbeeld Scan & Betaal, waarbij de klant een papieren overschrijvingsformulier kan betalen door deze eenvoudigweg te scannen met het fotoapparaat van de smartphone.

Eenvoudig, veilig en vertrouwd

Door eBox te integreren in PC- en MOBILEbanking vereenvoudigt bpost bank ook de toegang tot die digitale mailbox, zegt Frédéric Jonnart, Directeur Marketing en Sales van bpost bank. “Onze klanten zijn vertrouwd met de platformen voor online bankieren. Het is voor ons dan ook niet meer dan logisch dat we hen via diezelfde beveiligde omgeving ook toegang bieden tot andere informatie, over bijvoorbeeld hun pensioen, belastingen of loon. Belangrijk daarbij is dat de klant op elk moment binnen PCbanking blijft. Er is dus geen externe link naar de eBox-omgeving.”

Eén platform voor alle digitale documenten

De eBox is een initiatief van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. Die wil met één platform de veelheid aan digitale brievenbussen van de verschillende overheidsdiensten vervangen. In de eBox kunnen burgers alle digitale communicatie die voor hen bestemd is, of die nu van een de federale, regionale of lokale overheid komt, ontvangen, consulteren en beheren.

Minister Alexander De Croo: “We moeten het burgers zo eenvoudig mogelijk maken om digitale overheidsdocumenten te raadplegen. Dat kan onder meer door de eBox te integreren in bestaande en vertrouwde platformen. Het systeem voor online bankieren is daar een heel goed voorbeeld van. Ik ben dan ook tevreden dan bpost bank als eerste bank heeft toegezegd.”

Door de eBox ook toegankelijk te maken via andere platformen zoals de PC- en MOBILEbanking van bpost bank, wil de minister het leven van gebruikers van deze platforms nog eenvoudiger maken. Zij kunnen hun digitale correspondentie centraliseren terwijl veiligheid en privacy gewaarborgd zijn. Bovendien kunnen  deze platformen ook extra diensten aanbieden die de burger nog meer kunnen helpen, zoals het met één klik betalen van documenten met betalingsverplichting. Dat bespaart tijd en voorkomt fouten.

De integratie van de eBox in de online platformen van bpost bank is voorzien voor het eerste semester van 2019.

Frédéric Jonnart Lid Directiecomité en woordvoerder