bpost bank en kunstenaar Koen Vanmechelen starten uniek kunstproject ten voordele van SOS Kinderdorpen

SMS naar 4050 en schenk 1 euro aan SOS Kinderdorpen, bpost bank doet er 1 euro bovenop

Om haar steun aan SOS Kinderdorpen een extra dimensie te geven, werkt bpost bank samen met de internationaal gerenommeerde conceptuele kunstenaar Koen Vanmechelen. Samen starten zij Wooden Coin. Dit uniek en origineel kunstproject bestaat uit een moederboom waarop de takken van vijf verschillende boomsoorten geënt worden. Deze staan symbool voor de vijf werelddelen waarin SOS Kinderdorpen actief is. Tussen 3 november en 3 december kan het publiek deelnemen aan het kunstproject én SOS Kinderdorpen steunen. Door “SOS (spatie) je emailadres” te sms’en naar het nummer 4050, schenk je 1 EUR aan SOS Kinderdorpen en ontvang je een origineel certificaat gesigneerd door de kunstenaar. Elke euro die geschonken wordt, verdubbelt bpost bank. Meer info op www.smsvoorsos.be

Maatschappelijk engagement

bpost bank neemt haar maatschappelijke rol op door eenvoudige en veilige producten aan te bieden die voor iedereen toegankelijk zijn. Daarnaast wil de bank die rol nog versterken door sociale projecten in België op een proactieve manier te ondersteunen. Daarom heeft ze beslist om de twee Belgische projecten van SOS Kinderdorpen (Chantevent nabij Marche-en-Famenne en het Simbahuis in Liedekerke) financieel te ondersteunen.

“Om ons engagement een extra dimensie te geven, gingen we op zoek naar een manier om ook onze eigen medewerkers, onze klanten en bij uitbreiding alle Belgen te betrekken en te engageren”, aldus Frédéric Jonnart, lid van het directiecomité en woordvoerder van bpost bank. “Zo kwamen we bij kunst terecht en bij Koen Vanmechelen, een gerenommeerd artiest die kunst maakt voor iedereen, maar ook bekend staat als vurige pleitbezorger van kinderrechten en diversiteit. Zijn CosmoGolem project is hier een prachtig voorbeeld van.”

Kosmopolitische boom

Koen Vanmechelen: "De idee achter het kunstproject ‘Wooden Coin’ is het kruisen van verschillende boomsoorten. Deze levens- of moederboom ontstaat uit de enten van vijf verschillende boomsoorten, symbool voor de vijf werelddelen waarin SOS Kinderdorpen actief is. Een een kosmopolitische boom als het ware. Aan de wortels van de boom liggen eurocentjes die mee de oorsprong geven van iets nieuws. Die nieuwe dingen groeien dus uit de wortels, die symbool staan voor de economie. Centraal in het werk staat dus de overgang van economie naar ecologie, want de waarde van het leven wordt sterker door de combinatie van de twee.”

‘Wooden Coin’ werd geplant in de publieke ruimte, op het rondpunt voor de ingang van ‘La Biomista’. Dit is de toekomstige artistieke site van Koen Vanmechelen op de voormalige terreinen van de zoo van Zwartberg in Genk. “De locatie van het kunstwerk in multicultureel Genk versterkt de symboliek dat het gaat om kunst voor en van iedereen”, aldus nog Koen Vanmechelen.

Ten voordele van SOS Kinderdorpen

De keuze voor de Belgische projecten van SOS Kinderdorpen als begunstigde van het project is niet toevallig. “Enerzijds is er het Belgische karakter, maar vooral het doel sprak ons erg aan: kwetsbare kinderen kansen geven in het leven”, verklaart Frédéric Jonnart van bpost bank. Het opvangen van kwetsbare kinderen en hen een veilige thuis en een toekomst bezorgen, doet SOS Kinderdorpen in 133 landen wereldwijd en ook in België.

Hilde Boeykens, managing director SOS Kinderdorpen België: “Deze actie is een sterke wisselwerking tussen de werelden van kunst, bedrijven en het goede doel. Met uiteindelijk één grote winnaar: de meest kwetsbaren in onze maatschappij, kinderen. We willen dan ook bpost bank en Koen Vanmechelen danken voor deze sterke samenwerking. Het mooie aan deze samenwerking is ook dat, als we een aantal jaar verder zijn, de boom er nog steeds zal staan als symbool van groei en leven. Net zoals in onze SOS Kinderdorpen.”

Sms’en voor SOS

Een essentieel onderdeel van het kunstproject is dat iedereen er deel van kan uitmaken. Iedereen kan SOS Kinderdorpen steunen en tegelijk een stukje symbolische mede-eigenaar van Wooden Coin worden. Tussen 3 november en 3 december kan het publiek ‘SOS (spatie) e-mailadres’ sms’en naar 4050 (1 euro/verzonden SMS). De opbrengst van deze SMS gaat integraal naar SOS Kinderdorpen in België. Elke euro die zo geschonken wordt, verdubbelt bpost bank voor de eerste 100.000 SMS’en. Zo helpt iedereen om kwetsbare kinderen opnieuw een thuis en een toekomst te bezorgen. Als dank voor de steun maakt de schenker deel uit van het uniek kunstproject van Koen Vanmechelen en ontvangt hij / zij een door hem gesigneerd certificaat. Meer info op www.smsvoorsos.be

Olivier Trop Persrelaties bpost bank at The Oval Office
Wouter Baelde Corporate Communication Manager at bpost bank